En av de vanligaste frågorna att vara oense om i en bostadsrättsförening är ekonomin. Man är helt enkelt inte överens om var pengarna ska gå. Då är det bra att få hjälp med att upprätta en tydlig plan för ekonomin. Interesta har expertis i att upprätta ekonomisk plan för bostadsrättsföreningar på ett effektivt sätt. Med en sådan kommer konflikterna att drastiskt minska i er förening.
Vanliga konflikter i bostadsrättsföreningar
Det finns två tydliga typer av konflikter i bostadsrättsföreningar. Den ena typen är när styrelsen inte kommer överens och därför inte kan fatta tydliga beslut. Den andra är när olika bostadsrättsägare eller hyresgäster och styrelsen kommer i konflikt med varandra. Ett färskt exempel på det är konflikten där bostadsrättsföreningen Välbehaget i Stockholm ville få bort en kebabrestaurang som huserade i byggnaden. Man tycker helt enkelt att restaurangen väsnades och skräpade ned för mycket. I detta fall gick konflikten upp i rätten där bostadsrättsföreningen förlorade. En annan källa till konflikter kan faktiskt vara balkonger och hur de används hur konstigt det än kan låta. Det beror nog på att människor hör och ser varandra när de vistas på balkongerna. Kanske blir man irriterad på grannens cigarettrök som stiger upp på den egna balkongen, eller så tycker man att grannarna väsnas för mycket.
Det förekommer också riktigt tråkiga fall där en boende känner sig hotad och trakasserad av en granne. I sådana fall behövs det konflikthantering och en styrelse med fingertoppskänsla.
Hur ska man skapa ett konfliktfritt klimat i en BRF?
Hur ska då klimatet bli bättre i bostadsrättsföreningen? Själva grunden är att styrelsen kommer överens och har ett bra samarbete. En av grundpelarna för att det ska fungera är att det finns en tydlig ekonomisk plan, något som Interesta kan hjälpa er med. Det är också viktigt för styrelsen att sätta upp tydliga regler så att alla vet vad de har att förhålla sig till. På så sätt minskar risken för osämja avsevärt.
Är det grannar som irriterar varandra kan det vara bra om styrelsen inte lägger sig i i första hand. Det är istället bättre med kommunikation grannar emellan. Har du en granne som stör dig? Prova med att vänligt förklara problemet för grannen och berätta hur du upplever det. Kanske hade inte grannen någon aning om att musiken hen spelar hörs in till dig? Ofta uppstår konflikter när man inte talar med varandra. Först när du inte får gehör för dina klagomål kan det vara bra att kontakta styrelsen.
Risken med att kontakta styrelsen i första hand är att din granne kan känna sig hotad och utsatt, därför är det nästan alltid bäst att ta klagomål med den de berör först.
Tips för ett trevligare klimat
- Tydliga regler
- En bra ekonomisk plan
- Kommunikation